Windows Media Player fungerar inte i SVT-Play

Jan 3, 2010 at 9:38 AM

Först vill jag bara säga "HATTEN AV" för detta underbara plug-in. Under flera veckor har jag avnjutit denna plug och alla tvkanaler.
Tyvärr har det hänt något konstigt den senaste tiden. Alla playkanaler FÖRUTOM SVTs utbud fungerar. När jag försöker köra SVT material så säger den antingen:

"Det går inte att spela upp videon - Det går inte att hitta den angivna filen. Kontrollera att sökvägen är korrekt. Om sökvägen är korrekt så finns inte filen på den angivna platsen eller så befinner sig datorn där filen finns i offlineläge"

"Det går inte att spela upp videon - Filer som behövs för att se video är inte installerade eller fungerar inte korrekt. Starta om Windows Media Center eller datorn.

Vad är det för speciellt med SVTs utbud, alla andra kanaler fungerar ju?

Maskin:

Windows 7 Pro 64-bit
DivX och ffdshow codecs
Flash 10

Jan 3, 2010 at 10:06 AM

Vid närmare undersökning så ser jag att det bara gäller vissa program i SVT Play utbudet. Konstigt nog funderar program perfekt via webläsaren men samma program hittas inte nödvändigtvis i Media Center. Finns det någon filcache för Play-Kanaler plugin som kan bli inaktuellt?

Coordinator
Jan 3, 2010 at 3:56 PM

ok, det verkar ju väldigt konstigt.

Programmen från SVT brukar finnas som både Windows Media(WMV) och Flash(FLV), ibland bara Flash.
Från de andra kanalerna finns programmen endast i Flash.
Pluginet väljer Windows Media före Flash, eftersom det brukar fungera bättre.

Har du installerat något program den senaste tiden, kanske det har rört upp din dator.

kan du testa att gå till svtplay.se, välj något klipp, klicka på inställningar, välj Spela i Windows Media och se om det fungerar.

Du kan också testa med att starta om Media Center eller datorn, om du inte har gjort det redan.

Om du inte får det att fungera kan jag väl göra en version där den väljer Flash före Windows Media, vilket verkar fungera bättre i ditt fall.

Och nej, det finns ingen filcache.

Jan 3, 2010 at 8:46 PM
Edited Jan 3, 2010 at 8:51 PM

hej Stefan,

Ja det verkar ta mig tusan som om min Windows Media Player inte vill spela SVTs filer av någon anledning.

Provade att köra länken till .asx filen som nätström i VLC och det fungerade "så där" med långa buffringstider och väldigt långsam nedladdning. Det verkar dock inte vara något codec-fel då jag kan köra andra wmv-filer i webläsaren.

Hur som helst så verkar wmv på SVT play inte vara melodin för mig. Naturligtvis skulle jag bli väldigt glad om du kunde få programmet att välja flash före wmv så jag kan avnjuta SVTs program medan jag felsöker :)

Coordinator
Jan 6, 2010 at 1:14 PM

Kolla efter Play-kanaler (Hotlipsversionen) 1.0.3.

Jan 9, 2010 at 6:31 AM

Tusen tack Stefan!!!

Inte nog med att du gör det bästa programmet till Media Center. När du sedan har användarstöd på den här nivån så skickar jag gärna en PayPal-gåva.

MVH
Sebastian AKA Hotlips

Jan 9, 2010 at 3:58 PM

Som av en händelse satt jag och rotade i mitt Windows 7 (64-bit) och hittade i Kontrollpanelen under Felsökning/Program en spännande sak, nämligen Media Player!

Där hittade Windows själv två fel, varav ett var "Inställningarna för direktuppspelning via nätverk är skadade". Windows åtgärdade problemet själv och nu fungerar det utmärkt att se på SVT Play i Windows Media Player igen.

Än en gång tack Stefan för specialversionen av programmet, jag fortsätter på den tills nästa version, då jag kan vara som folk igen. Satte in 200 kronor på Paypal som tack för ett bra program och specialversionen.