Radio Kanaler i MCE

Jan 9, 2010 at 11:21 PM
Edited Sep 16, 2012 at 2:42 PM

..:: Webradio i Windows Media Center ::..

Testad på Operativ: (Bör även fungera på XP, Vista media center)
Windows 7 Ultimate SWE (x86,x64)
Windows 7 Pro ENG (x84)
Windows 7 Home Premium (x64)
     - Från Rev.2.02 BETA så fungerar radiokanalerna genom Windows 7 extender till Xbox media center.

Download: - Läs ReadMe innan installationen!
2010-06-12 - Rev.2.08 - MixMegapol GBG tillagd, Radio 181 uppdaterad - Download Radio Rev.2.08
2010-05-17 - Rev.2.07 - Radio Prime Strömstad tillagd - Download Radio Rev.2.07
2010-04-11 - Rev.2.06 - SR P1, SR P2, SR Göteborg P4 tillagd - Download Radio Rev.2.06
2010-03-05 - Rev.2.05 - MixMegapolStockholm tillagd, Radioseven uppdaterad - Download Radio Rev.2.05
2010-01-26 - Rev.2.02 BETA - Radiokannaler installeras separat, Bortagning av radio kanal nu möjlig från MCE - Download Radio Rev.2.02 BETA
2010-01-24 - Rev.2.01 BETA - Installation körs som administratör (UAC), Reg.XML /allusers - Download Radio Rev.2.01 BETA
2010-01-21 - Rev.2.00 BETA - Reg.XML efter StefanN förslag samt installations fil - Download Radio Rev.2.00 BETA
2010-01-18 - Rev.1.04 - Radioseven, SR Jönköping - Download Radio Rev.1.04
2010-01-11 - Rev.1.03 - Alla kanaler uppdaterade med ny ljudströmmar, alla öppnas nu i MCE istället för <IFRAME> - Download Radio Rev.1.03
2010-01-11 - Rev.1.02 - Radio 107,5 tillagd - Download Radio Rev.1.02
2010-01-10 - Rev.1.01 - Start - Radio kanaler körs i <IFRAME> Download Radio Rev.1.01

Vart hittar jag radiokanalerna efter installationen?
     -
I Musik / Radio
Hur tar jag bort en radiokanal?
     -
Läs ReadMe.txt
           Vart hittar jag ReadMe.txt?
               -
C:/Program/MCEInternetRadio/ReadMe.txt

ScreenShots:

'

Saknar du någon radiokanal? säg till så lägger jag in vid tillfälle.

//Nicklas

Coordinator
Jan 11, 2010 at 12:50 AM

Snyggt jobbat! funkar utmärkt.

Jan 11, 2010 at 7:15 PM

Instämmer. Funkar perfekt. Någon möjlighet att få in 107.5? (1075.se)

Jan 11, 2010 at 8:30 PM
mykee wrote:

Instämmer. Funkar perfekt. Någon möjlighet att få in 107.5? (1075.se)

Ligger nu med i listan.
 - Stäng MCE
 - Ladda ned nya Radio.zip
 - Uppdatera kanalerna (Eller kopiera bara Radio_107,5 x 3)
 - Starta MCE

Denna var inte spärrad som MTGs kanaler så den ligger som den gamla varianten vilket öppnar ljudströmmen i MCE.
La in den som kvalite high men den går även att köra i low om du upplever att den buffra för mycket.

//Nicklas

Jan 11, 2010 at 10:18 PM

Det va snabba ryck. Stort tack Nicklas!

Jan 18, 2010 at 10:40 AM

Tackar för ett mycket bra plugin!

Vet inte om det är jag som gör något fel då de tidigare versionerna från tystpc.nu fungerade på extenders under XP MCE.

Men finns det någon möjlighet att få det att fungera på Extenders med Win 7? (Xbox 360, Linsys DMA2100)

Sen om du har tid skulle jag vilja önska två radiokanaler.

- Radioseven (Radioseven.se)

- Radio Jönköping P4

Jan 18, 2010 at 10:49 AM
Edited Jan 18, 2010 at 10:49 AM
jkpg wrote:

Tackar för ett mycket bra plugin!

Vet inte om det är jag som gör något fel då de tidigare versionerna från tystpc.nu fungerade på extenders under XP MCE.

Men finns det någon möjlighet att få det att fungera på Extenders med Win 7? (Xbox 360, Linsys DMA2100)

Sen om du har tid skulle jag vilja önska två radiokanaler.

- Radioseven (Radioseven.se)

- Radio Jönköping P4

I rev.1.03 ändrade jag tillbaka koden till samma som kördes innan bara med nya adresser till strömmarna. Kan titta lite närmare om något som kan skilja sig mellan adresserna. Typ (RTPS,HTTP),
Tyvär sålde jag min xbox för 6månader sen så har kan inte testa.

Jag försöker hinna med att lägga in Radioseven samt Jönköping P4 när barnen ligger tillsängs ikväll.

//Nicklas

Jan 18, 2010 at 11:27 AM

Tackar för ditt snabba svar.

Om det är till någon hjälp i problemet med extenders så syns inte kanalerna överhuvudtaget under menyn Radio, utan det står bara att jag måste installera en radio tuner.

Jan 18, 2010 at 10:53 PM
Edited Jan 18, 2010 at 10:56 PM
jkpg wrote:

Tackar för ditt snabba svar.

Om det är till någon hjälp i problemet med extenders så syns inte kanalerna överhuvudtaget under menyn Radio, utan det står bara att jag måste installera en radio tuner.

Nu ligger Radoseven samt Jönköping P4 med.
Hur delar du ut ditt media biblotek till xboxen? Via WMP eller MCE? eller en 3part?

När jag körde min xbox körde jag med playlist som referarade till internetströmmarna testa om det fungerar för dig. Gjorde 2 exempel till dig - Download XboxRadio.zip
Viktigt - Denna mappen lägger du inte i samma som radiokanalerna för MCE utan där du har din musik så borde xboxen hitta de som playlists.

Jan 19, 2010 at 7:12 PM

Tackar återigen för dina snabba svar och arbete med detta plugin!

Jag kör allt på mina extenders genom Win 7 MCE. Ska testa med dina förslag och återkommer med resultatet.

Jan 19, 2010 at 10:05 PM

Nu har jag testat med blandat resultat.

De nya kanalerna fungerar precis lika bra som de övriga på datorn.

Men när jag testade XboxRadio och la in dom i mitt musik bibliotek så hittades de direkt, men när jag trycker play så känns de tyvärr igen som bildspel av någon anledning och flyttas då automatiskt över till bildbiblioteket i MCE. När jag försöker satarta dem igen under bildbiblioteket så händer ingenting.

De funkar däremot utmärkt om jag startar ifrån WMP eller annan spelare.

Tackar iaf för de nya kanalerna och att du försökte hjälpa mig med extender problemt.

Jan 20, 2010 at 7:16 AM

Så sant MCE lägger över dom till bildspel. (typiskt)
Jag använde WMP när jag delade ut till min xboxen troligen därför det gick att köra dom som playlist då.

Hittar du någon lösning så hör av dig tror det kan vara fler som är intresserade att få ut radio till xboxen.

//Nicklas

Coordinator
Jan 21, 2010 at 8:41 AM
jkpg wrote:

Att använda mcl-filer är ganska föråldrat, ni skulle kunna testa att spara koden nedan till en xml-fil och köra c:\windows\ehome\RegisterMCEApp.exe "min_xml_fil.xml" /allusers
(jag har aldrig ägt en extender,bara en idé)

<application title="internetradio" id="{68E18646-6AE9-4de6-9412-AD11306241BD}">

<!--kanal 1-->
  <entrypoint id="{03960273-37F3-41da-BE8E-09C6C798D71C}" 	<!-- eget GUID för varje kanal -->

url="__url__" <!-- html-sidan --> title="__titel__" description="__besrivning__" imageUrl="__bild__" > <category category="Internet Radio"/> <!-- använd "Internet Radio\Presets" så hamnar den under förval istället --> </entrypoint> <!--kanal 2--> <entrypoint id="{1197D480-6B17-4774-B5AA-5C84C5D48599}" url="__url2__" title="__titel2__" description="__besrivning2__" imageUrl="__bild__" > <category category="Internet Radio"/> </entrypoint> </application>
Jan 21, 2010 at 4:41 PM

StefanN du har så rätt att det är föråldrat men det funkar. :)

Jag gör ett test och ser om jag får din xml att fungera i MCE.
Sen om det lirar kan ju jkpg testa det emot sin xbox.

//Nicklas

Jan 21, 2010 at 6:47 PM

jkpg: Testa denna. Download MCEInternetRadio.zip

- Börja med att ta bort Radio foldern från C:\Users\"YourUser"\AppData\Roaming\Media Center Programs\
- Kör sedan MCEInternetRadio.exe följ installationen.
- Se så du har 2st radiokanaler i MCE samt testa så att dom fungerar
- testa på din Xbox
- Återkom med svar om det fungerade ;)

//Nicklas

Jan 21, 2010 at 8:39 PM

Ska testa så fort jag kan!

Men just nu så är datorn upptagen av min sambo så jag får se om jag lyckas klämma in det under kvällen.

Jan 21, 2010 at 9:27 PM

Har nu testat utan större framgång.

Den nya installationen fungerar lika bra som den gamla direkt på datorn. Tyvärr gjorde den ingen skillnad på någon av mina extenders som fortfarande säger "To play FM radio, you must first install a radio tuner".

Tackar ändå för tiden ni lägger på att försöka lösa problemet och dom snabba svaren.

Coordinator
Jan 21, 2010 at 9:56 PM

Nicklas:
vet inte om det har betydelse, men så här tycker jag att det ska se ut:
%SYSTEMROOT%\ehome\RegisterMCEApp.exe "%APPDATA%\MCEInternetRadio\installation\RegisterRadioChannels.xml" /allusers

Jan 24, 2010 at 9:03 PM

StefanN:
Jo jag försökte med det men fick inte riktigt rätt på de. antar att det är UAC som bråkar ska se om jag kan få rätt på de.

Jan 24, 2010 at 9:38 PM

jkpg: Nu lägger den till Reg.xml på /allusers som StefanN vill testa om det fungerar. Du hittar installationen där uppe.

Feb 2, 2010 at 11:04 AM

Ursäkta att jag inte svarat tidigare då jag varit bortrest i sol & värme.

I bästa fall hinner jag testa den nya versionen under kvällen.

Feb 3, 2010 at 7:30 AM

Det hade ju varit trevligt med lite sol........ :)

Vi får hoppas att det fungerar för dig.

//Nicklas

Feb 3, 2010 at 7:35 PM

Nu har jag testat Rev.2.02 BETA och den fungerar helt utmärkt.

Lätt och smidig installation, snyggt integrerad i MCE och dessutom fungerar den nu på extenders.

Tackar återigen för detta eminenta plugin som tillsammans med Play-kanaler höjer värdet på MCE till en ny nivå.

Feb 4, 2010 at 7:50 PM
jkpg wrote:

Nu har jag testat Rev.2.02 BETA och den fungerar helt utmärkt.

Lätt och smidig installation, snyggt integrerad i MCE och dessutom fungerar den nu på extenders.

Tackar återigen för detta eminenta plugin som tillsammans med Play-kanaler höjer värdet på MCE till en ny nivå.

Nice.... Gutt att det fungerar.

Håller med. Med play kannalerna blir MCE en riktigt bra HTPC. iallafall hemma hos oss. :)

//Nicklas

Feb 6, 2010 at 11:43 PM

Tack så mycket för detta plugin!

Dock har jag stött på lite problem, jag använder xbox360 som extender och har installerat Rev.2.02 BETA. Jag får bara vissa kanaler att fungera när jag kör via extender (t.ex. funkar RixFM, men inga av P3:s kanaler). Testar jag däremot direkt på datorn funkar det klockrent. Någon idé på vad som kan vara fel och hur jag kan lösa det?

Feb 11, 2010 at 12:48 PM
quizen wrote:

Tack så mycket för detta plugin!

Dock har jag stött på lite problem, jag använder xbox360 som extender och har installerat Rev.2.02 BETA. Jag får bara vissa kanaler att fungera när jag kör via extender (t.ex. funkar RixFM, men inga av P3:s kanaler). Testar jag däremot direkt på datorn funkar det klockrent. Någon idé på vad som kan vara fel och hur jag kan lösa det?

Tjena.

Kan vara att xboxen inte klara av att koda av just de strömmarna.
Är just nu på arbetsresa i panama så kan inte göra någonting fråns jag är tillbaka om 3veckor.

Vad som vore intressant är om någon annan med xbox360 har samma problem?

//Nicklas

Feb 11, 2010 at 9:26 PM

Kommer inte åt att testa på min Xbox 360 just nu, men i min Linksys DMA2100 fungerar alla kanalerna utmärkt.

Ska testa alla kanaler på min xbox imorgon och återkommer med resultatet. Men jag vet att Radio Jönköping P4 har fungerat och SR kanalerna borde ju vara kodade på samma sätt.

Feb 12, 2010 at 9:47 AM

Nu har jag testat alla kanaler igen på mina tre enheter och alla kanaler utan Radioseven fungerar på samtliga.

Att radioseven inte fungerar idag är lite konstigt då den fungerade bra igår, men vad det gäller P3 kanalerna så fungerar alla för mig alltså.

När jag försöker spela Radioseven på datorn så säger den att det är fel på filen eller att den saknas. Försöker jag på Xboxen så står han och jobbar länge utan att det händer något och därefter så vägrar den spela upp någon form av media.

Feb 12, 2010 at 9:52 AM

quizen: Kan det vara att du saknar någon uppdatering till din xbox360? Testa gör en live uppdatering och se om den hittar något.

jkpg: tack för hjälpen med test av P3 kanalerna. Vad gäller radioseven så kan dom ha bytat adress är fallet så letar jag upp den nya när jag är tillbaka i sverige igen och släpper en uppdatering.

//Nicklas

Feb 12, 2010 at 10:47 AM

Tack för att ni försöker hjälpa!

Jag tror inte att jag saknar någon uppdatering, men jag ska undersöka det närmre i kväll. Återkommer med resultatet.

Feb 14, 2010 at 9:33 AM

Nu har jag kollat, och jag saknar ingen uppdatering till xboxen. Jag funderar dock på om det kan vara något med mitt nätverk som ställer till det. Jag  har kollat på det men har än så länge inte hittat något.

Felmeddelandet som kommer upp lyder: LJUDFEL Ett fel uppstod när valet skulle spelas upp.

Det gäller dessa kanaler: 181 FM, 977 Music, Radio 107,5, Radio Seven samt alla P3:s kanaler..

Jag lyssnar via datorn istället så länge och återkommer om jag på något sätt löser problemet. Tack igen jkpg och Helin84.

Feb 22, 2010 at 7:03 PM

Undrar om man skulle kunna fixa MixMegapol Stockholm 104.3?

Feb 22, 2010 at 9:38 PM
joerlo wrote:

Det ska jag nog kunna lösa när jag är tillbaka i sverige är just nu i panama på arbete tillbaka i sverige nästa vecka.

Feb 23, 2010 at 3:45 PM

Okej. Tack på förhand.

Feb 26, 2010 at 9:26 AM
quizen wrote:

Nu har jag kollat, och jag saknar ingen uppdatering till xboxen. Jag funderar dock på om det kan vara något med mitt nätverk som ställer till det. Jag  har kollat på det men har än så länge inte hittat något.

Felmeddelandet som kommer upp lyder: LJUDFEL Ett fel uppstod när valet skulle spelas upp.

Det gäller dessa kanaler: 181 FM, 977 Music, Radio 107,5, Radio Seven samt alla P3:s kanaler..

Jag lyssnar via datorn istället så länge och återkommer om jag på något sätt löser problemet. Tack igen jkpg och Helin84.

Hmm, upptäckte precis att jag inte läst riktigt ordentligt i beskrivningen, den är testad på Windows 7, men jag har Windows Vista Home Premium. Kan kanske vara en möjlig orsak.

Mar 5, 2010 at 9:55 PM
Helin84 wrote:
joerlo wrote:

Det ska jag nog kunna lösa när jag är tillbaka i sverige är just nu i panama på arbete tillbaka i sverige nästa vecka.

- I rev.2.05 ligger Mix Megapol Stockholm med. (Tror det blev rätt iallafall, sitter i skåne så lite svårt att få in lokal radion i STH men tror jag lyckades)

(Glöm in avinstallera innan du installerar den nya!)

Mar 5, 2010 at 10:02 PM
quizen wrote:
quizen wrote:

Hmm, upptäckte precis att jag inte läst riktigt ordentligt i beskrivningen, den är testad på Windows 7, men jag har Windows Vista Home Premium. Kan kanske vara en möjlig orsak.

- Kan vara tycker det borde vara det samma mellan de 2 operativen. Men det kan skilja.
- Jag tänker tyvär inte utveckla detta till att fungera som en extender från Vista. (Pga tidsbrist)
- Vill du själv försöka få det till att fungera så hittar du all kod i C:/Program/MCEInternetRadio/
- Om du vill försöka själv och har frågor skicka ett PM till mig så återkommer jag min mail adress där jag kan svara hur du skall gå tillväga.

//Nicklas

Mar 5, 2010 at 10:05 PM

RadioSeven är uppdaterad med ny ljudström från rev.2.05 tyvär verkar servern vara lite överfull vilket gör att man tappar sändningen ibland.

Mar 6, 2010 at 11:32 AM

Tack, fungerar klockrent.

Apr 10, 2010 at 8:14 AM

Hej!

Funkar perfekt! Jag kör Windows 7 Home Premium på 64-bitars maskin. Om man får ha önskemålmål så skulle jag gärna villja ha; P1,P2 och P4 Göteborg. Jag vet inte om det är teknikst möjligt, men en klocka i nåt hörn hade varit fint.

Tack för jättebra jobb!

/Anders

Apr 11, 2010 at 7:57 PM
haddoque wrote:

Hej!

Funkar perfekt! Jag kör Windows 7 Home Premium på 64-bitars maskin. Om man får ha önskemålmål så skulle jag gärna villja ha; P1,P2 och P4 Göteborg. Jag vet inte om det är teknikst möjligt, men en klocka i nåt hörn hade varit fint.

Tack för jättebra jobb!

/Anders

Hej Anders

P1,P2 och P4 Göteborg tillagd i Rev.2.06
Ang klockan så kan jag inte lägga till någon klocka i Radio fönstert då detta är windows egna. Förlagsvis backar du ut till huvudmenyn när du har startat din radiokanal där du har klockan uppe till höger.

//Nicklas

Apr 12, 2010 at 8:44 PM

Vore jättetacksam om du kunde lägga in http://www2.radioprime.com/stromstad/

MVH, JB

Apr 17, 2010 at 9:48 PM

Hej Nicklas!

Tack för det nya kanalerna :)

/Anders

Apr 19, 2010 at 1:21 PM
jamesbond wrote:

MVH, JB

Så fort jag kan ska jag försöka få in den.
Lite mycket annat att göra just nu.

//Nicklas

May 9, 2010 at 10:52 PM
jamesbond wrote:

MVH, JB

Vet inte om det är för att jag sitter i skåne men jag kan inte spela upp radio kanelen från deras hemsida.

Om jag ser rätt i TCP dumpen så borde adressen till kanalen vara: http://Ss21i11.stream.ip-only.net/StrCo_Free_01?pid=512&fid=101

Kan någon annan testa så denna fungerar?
 - Öppna Windows Media Player
 - Tryck "Ctrl" + "U"
 - Klistra in http://Ss21i11.stream.ip-only.net/StrCo_Free_01?pid=512&fid=101
 - Tryck på OK
 - Nu borde Radio Prime spelas. (men inte i skåne... mmmm.)

Om någon kan varifiera att den fungerar så lägger jag till den.

//Nicklas

May 9, 2010 at 11:17 PM
helin84 wrote:
jamesbond wrote:

MVH, JB

Vet inte om det är för att jag sitter i skåne men jag kan inte spela upp radio kanelen från deras hemsida.

Om jag ser rätt i TCP dumpen så borde adressen till kanalen vara: http://Ss21i11.stream.ip-only.net/StrCo_Free_01?pid=512&fid=101

Kan någon annan testa så denna fungerar?
 - Öppna Windows Media Player
 - Tryck "Ctrl" + "U"
 - Klistra in http://Ss21i11.stream.ip-only.net/StrCo_Free_01?pid=512&fid=101
 - Tryck på OK
 - Nu borde Radio Prime spelas. (men inte i skåne... mmmm.)

Om någon kan varifiera att den fungerar så lägger jag till den.

//Nicklas

Verkar som dom har problem med utsändningen på nätet just nu skall testa imorgon igen.

May 12, 2010 at 9:32 PM
jamesbond wrote:

Verkar som dom har problem med utsändningen på nätet just nu skall testa imorgon igen.

Fortfarande samma sak.?
hör reklamen men sen händer inte mer.

//Nicklas

May 15, 2010 at 10:22 AM

Går det inte att lägga till kanaler själv?

//Johan

May 16, 2010 at 6:20 PM
jperss10 wrote:

Går det inte att lägga till kanaler själv?

//Johan

Själv klart.
Den som har en del kod vana sätter sig in i detta på ett kick.
Allt som användes av denna pluginen hittar du under "C:/"din program folder"/MCEInternetRadio/"

Under foldern "installation" är den som installerar/avinstallerar radiokanalerna i MCE.

//Nicklas

May 17, 2010 at 6:26 PM
helin84 wrote:
jamesbond wrote:

Fortfarande samma sak.?
hör reklamen men sen händer inte mer.

//Nicklas

Idag fungerar den så nu ligger den med i Rev.2.07

//Nicklas

May 20, 2010 at 6:27 PM
joerlo wrote:

...och kanske MixMegapol Göteborg 107,3?   :)

May 24, 2010 at 7:08 AM
marjons wrote:
joerlo wrote:

fixar detta i veckan.

//Nicklas

Jun 12, 2010 at 8:48 AM
marjons wrote:
joerlo wrote:

Ligger med i Rev.2.08

//Nicklas

Sep 16, 2012 at 2:27 PM

Länkarna har slutat fungera. ;(

Kan någon ladda upp senaste versionen så man kan ladda ner och testa? Vore super!

//Anton

Sep 16, 2012 at 2:39 PM
antonborgstrom wrote:

Länkarna har slutat fungera. ;(

Kan någon ladda upp senaste versionen så man kan ladda ner och testa? Vore super!

//Anton

Har du kollat dina PM sedan du skickade PM till mig?

Jag ska se om jag kan fixa länkarna längst upp.
Vet dock inte om adresserna till strömmarna fortfarande är aktuella då det var evigheter sedan jag gjorde en uppdatering.